Kutu Oyunları

 





    Daha önceden belli kurallar çerçevesiyle oluşturulan bir oyun tahtası üzerinde sembol ve piyonların konulduğu, zor ve sayaç tarzı parçalara sahip olan oyun türüne kutu oyunu denir (Salen ve Zimmerman, 2003). Eğitim amacıyla da masa oyunları kullanılabilmektedir. Oyun oynamanın İngilizce öğrenimine ve öğretimine faydalı etikilerinin olduğunu ifade eden pek çok çalışma görülmektedir (Paris ve Yussof, 2012). Yararlı bir araç olarak dilbilgisi derslerinde kullanılabilirler. Sınıflarda yapılan birkaç etkinlik sonunda pek çok olumlu sonuç olduğunu görülmektedir. Kutu oyunun kullanımı öğrencideki motivasyonu arttırmaktadır. Kutu oyunlarının okullarda kullanılmasının yararlı ve ilginç bir method olduğu düşünülmektedir (Virvou ve Papadimitriou, 2014). Kutu oyunlarının beceri gelişimine katkısı sayesinde bu oyun türünün öğrenme ortamına bütünleştirilebilmek önemli bir seçenek olmuştur (Kosa ve Yılmaz, 2017). Kutu oyunlarının öğrenciyi öğretme ve öğrenme süreci içinde aktif olma konusunda teşvik eder ve pek çok eğitim ve öğretim konusunda yarar sağladığı belirtilmiştir (Liu & Chu, 2010). Kutu oyunları öğrenciler için hem rahatlatıcı hem eğlenceli bir öğrenme ortamı sağlamaktadır (Paris ve Yussof, 2013). 





     Hillary (2023) sayfasında kutu oyunlarını 12 farklı kategoriye ayırmıştır. Bu kategoriler, engine building, deck building, worker placement, RPG, board games without dice, roll and write, roll and move ve comfort board games olduğunu söyleyebiliriz. Ekstra olarak Hillary (2023) 12. kategoride kutu oyunları koleksiyonuna başladığınızda mutlaka sizde olması gereken 10 kutu oyununu listedeki kategoriye eklemiştir. Bu listeye paylaştığım linkten ulaşabilirsiniz. 10 Must Have Board Games When Starting Your Board Game Collection

 

  Eğitsel kutu oyunu tasarımı yaparken bazı aşamalara dikkat etmek gerekmektedir. Bu aşamalardan sırasıyla ders ve kazanımların belirlenmesi, örnek oyunlara bakılması, oyun fikrinin oluşması, oyun malzemelerin temini, oyun yolunu çizimi, oyun nesneleri konusunda karar verme, oyun içine süprizler eklemek, oyun kartları ve kuralları oluşturmak, oyunu denemek, değerlendirme ve yeniden düzenlemek, oyunun sunumuyla eğitsel kutu tasarımı aşamaları tamamlanmaktadır (Samur ve Cömert, 2022).

 

    Literatürde eğitsel kutu oyunlarıyla ilgili yapılan çalışmalar birinde, Eğitsel Masa Oyunları Eğitim Programının (EBGTP) dördüncü sınıf öğrencilerinin sosyal beceri gelişimine yönelik etkisine bakılmıştır. EBGTP’nin çocuklardaki sosyal becerileri geliştirmeyi hedefleyen eğitsel masa oyunlarına dayalı bir eğitim program olduğu ifade edilmektedir. Araştırmada 40 deney ve 40 kontrol olmak üzere toplam 80 çocuk yer almıştır. Araştırmanın sonucunda EBGTP 40 ilkokul dördüncü sınıf öğrencisine verilmiştir. Sosyal beceri gelişimleri açısında çocuklarda olumlu bir etkisinin olduğu gözlemlenmiştir (Türkoğlu, 2019).






    Nitel çalışma olarak yapılan bir başka çalışmada ise, Tarih öğretimi için eğitsel medya anlamında masa oyunlarının oluşturulması ve kullanılmasıyla ilgilidir. Sırbistan’da Belgrad Üniversitesinde “Okullaşma Tarihi” dersinde 13’ü oyun tasarımcısı ve 45’i değerlendirici olmak üzere toplamda 58 pedagoji öğrencisi iki gruba ayrılmış olup ve bir tane branş öğretmeni de çalışmada yer almıştır. Araştırmada, öğrenci-değerlendiriciler de oyunun bilgiyi yeni ve alışık olmadıkları bir bakış açısıyla edindirdiğini ve gözden geçirme açısından da yardım ettiğini ifade etmişlerdir (Rajkovic, Ruzic, & Ljujic, 2019).


   Genele bakıldığında kutu oyunlarının eğitimde kullanılmasının öğrencilerin motivasyonunu arttırabileceği akademik çalışmalarda da belirtilmiştir. Kutu oyunlarının daha çok eğitimde kullanılmasının uygun olacağını düşünüyorum. Sadece kutu oyunlarında yenilen öğrencilerin derse karşı motivasyon kaybı olup olmayacağı tartışılabilir. Bu konuda en başa dönersek kendini kendi gerçekleştirmiş birey aslında oyunu eğlenmek için oynar ve onun süreç önemlidir. Sonuçtan çok süreçle ilgilidir. Bu konuyla ilgili kısa bir Youtube videosunu aşağıda bulabilirsiniz.







KAYNAKÇA


Hillary, (Mayıs 6, 2023).  Types of board games every board gamer should know. Game Night Gods. https://gamenightgods.com/types-of-board-games/

Kosa, M., & Yilmaz, M. (2017). The design process of a board game for exploring the territories of the United States. Press Start4(1), 36-52.

 

Liu, T. Y., & Chu, Y. L. (2010). Using ubiquitous games in an English listening and speaking course: Impact on learning outcomes and motivation. Computers & Education, 55(2), 630-643. 

 

Paris, T. N. S. T., & Yussof, R. L. (2012). Enhancing grammar using board game. Procedia-Social and Behavioral Sciences68, 213-221.

 

Paris, T. N. S. T. D., & Yussof, R. L. (2013). Use of ‘time trap board game’to teach grammar. Procedia-Social and Behavioral Sciences105, 398-409.

 

Rajkovic, A. I., Ruzic, M. S., & Ljujic, B. (2019). Board games as educational media: creating and playing board games for acquiring knowledge of history. IARTEM e-journal11(2).


Samur Y. & Cömert Z. (2022). Eğitimde Oyun, Oyunlaştırma ve Eğitsel Oyun TasarımıAltın Kitaplar Akademi.

 

Tekinbas, K. S., & Zimmerman, E. (2003). Rules of play: Game design fundamentals. MIT press.


TheOdd1sOut. (2018, 5 Ekim). Tabletop Games [Video]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=rvUzuK0ygI4&ab_channel=TheOdd1sOut

 

Türkoğlu, B. (2019). the Social Skill Development of the Fourth Graders Eğitsel Kutu Oyunları Eğitim Programının Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Sosyal Beceri Gelişimleri Üzerindeki Etkisi. Elementary Education Online18(3), 1326-1344.

 

Virvou, M., & Papadimitriou, S. (2014, July). Use of digital ‘Guess Who Board Game’in teaching English. In IISA 2014, The 5th International Conference on Information, Intelligence, Systems and Applications (pp. 439-443). IEEE.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Dijital Oyun Tabanlı Öğrenme

Eğitsel Oyun Tasarımı Modelleri

Oyunun Geleceği