Oyunun Geleceği

                 


    
      Oyunun geçmişte olduğu gibi günümüzde de önemini koruduğunu söylenebilir. Gelişen teknolojiyle birlikte oyunun geleceğini neler bekliyor olabilir? Bunlar artırılmış gerçeklik, sanal gerçeklik ve metaverse olduğunu ifade edebilirim. Bu kavramların ne anlama geldiğine bakarsak oyunun geleceğine yönelik daha rahat fikir sahibi olabiliriz. Sanal gerçeklik kavramı bilgisayarın kaynak olduğu üç boyutlu oyunların içinde denk gelinen ve kullanıcı bu ortamın içinde bulunduğunda dünyayla tamamen ilişkisini kaybettiği bir ortam olduğu, artırılmış gerçekliğin ise gerçek dünya ile bağlantının devam edip veri ve görüntüler gerçek dünya görüntülerine eklenebilmektedir. Sanal ve gerçek nesneler aynı ortam içinde birlikte algılamasına imkan sunan ortamdır (İçten ve Bal, 2017). Metaverse ise bütün dijital dünyaları birleştiren bir sanal evren olarak ifade edilebilir (Çelik, 2022). 

  Oyun sektörü için konuşursak Stefany (2023) artırılmış gerçeklik uygulamalarında oyuncuların sanal ortamı deneyimlerken aynı zamanda doğal dünya ile de iletişime geçebildiğini ifade etmektedir. Etkileşim seviyesini ve yeni bir katılımı yaratabildiklerini belirtmektedir. Yazısında artırılmış gerçeklik oyun uygulamalarından bahsetmiştir. Bu uygulamalar,  Harry Potter: Wizards Unite, The Walking Dead: Our World ve Pokemon Go'dur (Stefany, 2023). Aşağıda Harry Potter: Wizard Unite oyununu tanıtım filmini izleyebilirsiniz.




    Eğitim sektöründe de metaverse, artırılmış ve sanal gerçekliğin kullanıldığı görülmektedir. Hızla büyüyen teknolojiyi dikkate alan teknoloji alanının önde gelen yöneticileri Metaverse’in öğrenme ortamına dönüşümü için yeni yollar geliştirdiğini söylemem mümkündür (Soriani ve Bonafede, 2023). Eğlence, ticari, tıbbi, ticari, sanayi, savunma gibi alanlarda da pek çok kez kullandığı bilinen artırılmış gerçeklik teknolojisinin eğitim sektöründe de kullanımına başlandığı söylenebilir (Çetinkaya ve Akçay, 2013). Teknolojinin sunduğu imkanlarla hızla değişime uğrayan eğitim ortamı da son yıllarda sanal gerçeklik gibi uygulamalarla eğitime katkısı sunduğu görülmektedir (Demir ve Kandemir, 2020).





  Alanyazında yapılan bir çalışmada, kimya mühendisi öğrencileri ve profesyonellerle sağlık ve güvenlik eğitimi ve öğretimi için kullanılan sanal gerçeklik oyunlarına yönelik algılarını incelemek amaçlanmıştır. Araştırmanın sonucunda, öğrenciler ve profesyoneller tarafından sanal gerçeklik oyunları öğrenme açısından yararlı bulunmuştur (Udeozor, Toyoda, Abegão ve Glassey, 2021). İngilizce öğrenimine yönelik yürütülen çalışmada Pokemon Go uygulaması kullanılmıştır. Çalışmada deney grubunun kontrol grubuna göre öğrenme tatminleri, başarıları ve tutumlarını geliştirme konusunda kontrol grubuna göre anlamlı bir performansa sahip oldukları tespit edilmiştir (Wu, 2021).

    Genel olarak baktığımızda oyun dünyasının geleceğinin bu teknolojilerle daha da ilerleyebileceği görülmektedir. Eğitim alanında daha çok uygulamalar yapılması oyunun geleceği konusunda da bize fikir verebilir.


KAYNAKÇA


Çelik, R. (2022). Metaverse Nedir? Kavramsal Değerlendirme ve Genel Bakış. Balkan ve Yakın Doğu Sosyal Bilimler Dergisi, 8(1), 67-74.


Çetinkaya, H. H., & Akçay, M. (2013). Eğitim ortamlarında arttırılmış gerçeklik uygulamaları. Akademik Bilişim Kongresi, Antalya, 11(2015), 66-69.


Demir, B. A., & Kandemir, C. (2020). Eğitimde Sanal Gerçeklik Uygulamaları Üzerine:“Sınıfta Ben de Varım” Projesi. Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 10(4), 339-354.


Harry Potter Wizards Unite. (2019, 26 Haziran). Harry Potter: Wizards Unite Gameplay Trailer [Video]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=0pThkmngqJE&ab_channel=HarryPotter%3AWizardsUnite


İçten, T. ve Güngör, B. A. L. (2017). Artırılmış gerçeklik üzerine son gelişmelerin ve uygulamaların incelenmesi. Gazi University Journal of Science Part C: Design and Technology, 5(2), 111-136.


Soriani, A. ve Bonafede, P. (2023). Metaverse and education: which pedagogical perspectives for the school of tomorrow?. Journal of Inclusive Methodology and Technology in Learning and Teaching, 3(1).


Stefany, G. (Nisan 7, 2023). The Future of Gaming: Exploring Augmented Reality Game Development. Sdclcorp. https://sdlccorp.com/post/the-future-of-gaming-exploring-augmented-reality-game-development/

Udeozor, C., Toyoda, R., Russo Abegão, F. ve Glassey, J. (2021). Perceptions of the use of virtual reality games for chemical engineering education and professional training. Higher Education Pedagogies6(1), 175-194.

Wu, M. H. (2021). The applications and effects of learning English through augmented reality: A case study of Pokémon Go. Computer Assisted Language Learning34(5-6), 778-812.
    

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Dijital Oyun Tabanlı Öğrenme

Eğitsel Oyun Tasarımı Modelleri